söndag 14 september 2014

Läktning

Den här helgen var Sussi var upptagen med annat så det var bara jag (Patrik) som åkte till stugan.
Planen var att läkta klart hela taket, framsidan var redan klar men baksidan tog lite längre tid än planerat då skorstenen sitter där.

Egentligen borde det inte vara några konstigheter men på ena sidan av skorstenen var det ganska mycket överflödigt murbruk som gjorde att det inte gick att få det slätt nog att läkta. Det var tillräckligt mycket för att det inte skulle få plats under plåten heller. Det var bara att sitta och försiktigt knacka bort små, små bitar i taget. Då det var gjort så kunde jag lägga på en en bit underlagspapp. Jag passade även på att klistra klart runt skorstenen så det blev helt tätt. Sen gick det fort att läkta klart.

Normalt får vi sällskap av tjurarna efter ett tag, men den här helgen var det helt tomt i hagen. Däremot fick jag luftburen påhälsning. Först kom ett flygplan på ganska låg höjd och några minuter senare kom det ett till. Ingen aning om vad det handlade om, vi har aldrig sett något flygplan däromkring tidigare.

Jag passade på att måla brädorna till vindskivorna inne i boden. Då mitt färgseende inte är det bästa, och ljuset inne i boden är ganska dåligt så såg det ut som att de var helt omålade så jag grundmålade allihop och kände mig duktig. Då jag kom hem så fick jag veta att Sussi redan grundmålat dom. Ärligt talat så fattar jag inte varför modern grundfärg inte kan ha en riktig färg utan vara nån sorts urvattnad beige nyans som kan vara svår (för vissa) att urskilja. Ja ja, strunt samma, de är rejält grundande nu i alla fall.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar